WordPress website onderhoud WebFantasia

WordPress website onderhoud zonder zorgen

WordPress is populair en voortdurend in ontwikkeling. Regelmatig komen er nieuwe updates uit voor dit Content Management System (CMS).

Technisch WordPress website onderhoud

De technische onderhoudswerkzaamheden zijn afhankelijk van de komst van nieuwe WordPress software versies. De ontwikkelaars van de software brengen regelmatig nieuwe updates uit ten behoeve van de veiligheid, oplossingen voor storingen, en nieuwe functionaliteiten.

Je kunt wel zeggen dat er dagelijks nieuwe updates uitkomen. Ik hou deze nauwgezet in de gaten en bepaal aan de hand van de ‘change logs’ of het handig is om de update direct uit te voeren of dat het beter is om eerst te testen op compatibiliteit met de andere plugins en het thema op de website. Het testen doe ik op een aparte ontwikkel websites. Vandaar dat het een dagelijks proces is, vanuit mijn beheerprogramma waar alle websites in staan waar ik het onderhoud voor doe.

Mijn beheerprogramma WP Umbrella voldoet aan de AVG. Al hun servers & database worden gehost in Europa en zij slaan alleen gegevens op die strikt noodzakelijk zijn voor het functioneren van de service. Ze verkopen geen gegevens.

De bescherming van je website

De WordPress website software is erg populair. Juist door deze populariteit investeren hackers ook veel tijd om lekken in de software te vinden. Dus hoort bij het WordPress website technisch onderhoudsprogramma ook de zorg voor goede beveiliging.

De bescherming van je website tegen hackers/robots wordt op regelmatige basis en in samenwerking met mijn vaste hostingprovider ManagedWPHosting in de gaten gehouden en verzorgen we door;

  • WordPress core met standaard thema, Beaver Builder*, Elementor Pro* en Divi* en plugins updaten wanneer er nieuwe versies uitkomen;
  • regelmatige malware scans van de php bestanden;
  • verbeteren van de beveiliging tegen hacks;
  • controleren op spam comments en verwijderen;
  • Cookies scan en informatiepagina regelmatig bijwerken;
  • backups maken van de database, mappen en bestanden;
  • controleren op gebroken hyperlinks en zonodig redirecten;
  • database tabellen optimalisatie uitvoeren.

* Alleen de WordPress standaard thema’s en het professionele, door ons in gebruik zijnde Beaver Builder, Elementor Pro en Divi themes, waarvan de jaarlijkse licentiekosten zijn inbegrepen.

Hoeveel tijd neemt het technisch onderhoud in beslag?

De tijd voor het onderhoud aan de website wisselt per week van 30 minuten tot een uur of meer, afhankelijk van de complexiteit of instellingen van een bepaalde plugin, thema of de ‘core’ software van WordPress.

Feature- en security updates komen steeds vaker voor vanwege de supersnelle software-ontwikkelingen en vanwege de populariteit van WordPress en daarmee de hack-gevoeligheid.

De kosten per maand

Het technisch onderhoud is E. 23.- exclusief btw per maand voor een standaard WordPress website. Dit is inclusief licentiekosten voor het gebruik van het professionele thema Beaver Builder Theme, Elementor Pro of Divi Theme, tbv de vormgeving van de website.
Plus E. 2,00 ex btw per maand extra per speciale plugin die bijzondere aandacht vraagt, zoals WooCommerce voor webshops of voor meertalige websites. Deze extra kosten verschillen dus per website.
Er kunnen ook kosten bijkomen voor licenties van uitgebreide Pro versies van plugins, deze prijzen verschillen per plugin en dus per website.

Aanpassingen aan de content van je website

Met het WordPress Content Management System (CMS) kun je zelf eenvoudig inloggen in je website. Dit kan, waar je ook bent met internet verbinding. Je komt dan in de achterkant van je website; het WordPress dashboard. Hier kun je berichten en afbeeldingen plaatsen en aanpassen. Je bezoekers hebben dan steeds iets nieuws te lezen. Bovendien, regelmatig nieuwe tekstinhoud op je website plaatsen is goed voor de vindbaarheid van je website.. SEO!

Heb je, naast het technisch onderhoud, ook hulp nodig bij website inhoudelijke aanpassingen; bijvoorbeeld het plaatsen van berichten op je website? Besteed je het aanpassen/toevoegen van content liever uit tegen een schappelijk uurtarief? Neem contact met me op! Ook WordPress gebruikers die (nog) geen klant zijn ben ik hiermee graag van dienst.

Dus kortom:

Hoe beveilig ik mijn WordPress website

Jouw hosting provider is belangrijk, bieden zij WordPress managed hosting, dus een totaal pakket inclusief goede beveiliging op server niveau? Zelf kun je in jouw WordPress website dashboard de updates bijwerken, malware scans doen en volg regelmatig het lijstje in dit bericht ‘WordPress website onderhoud zonder zorgen’

Kan ik het technisch onderhoud van mijn WordPress website uitbesteden?

Er zijn abonnementsvormen af te sluiten bij WordPress website support aanbieders, let bijvoorbeeld op of het abonnement per maand opzegbaar is en of de Pro licenties voor thema en plugins inbegrepen zijn.

Snelheid Jakob_F via Pixabay

Webhosting bij ManagedWPHosting

Webhosting op de mooie servers van ManagedWPHosting

Omdat ik veiligheid en snelle laadtijd van een website belangrijk vind werk ik al een aantal jaar samen met ManagedWPHosting (Managed WordPress Hosting). Deze hostingprovider biedt maatwerkoplossingen voor webhosting en superieure WordPress support, ook in het weekend. Graag leg ik de techniek betreffende webhosting bij deze Nederlandse experts neer!

Snelle varnish cache

Perfect voor kleine sites is de zogenaamde Varnish en memcached caching techniek die voor supersnelheid zorgt bij het laden van je website. Met ManagedWPhosting zijn we altijd verzekerd van de nieuwste mogelijkheden als het om zeer snelle varnish cache gaat. Dit is o.a. hun specialiteit.

Gemak en veiligheid standaard in elk hostingpakket

Beveiliging tegen hackers is belangrijk voor een veel gebruikt content management system zoals WordPress. Samen met ManagedWPhosting zorgen we voor:

  • een veilige WordPress installatie in het Nederlands of Engels;
  • WordPress Core upgrades en alle plugin updates zodra deze beschikbaar zijn;
  • backups van de database en files worden altijd lang bewaard en op meerdere locaties.Meervoudige zekerheid dus want ik maak bovendien maandelijks volledige backups via mijn WordPress websites beheerprogramma.

ManagedWPHosting biedt:

  • snelle Nederlandse servers met 5 / 20 GB SSD opslag, Solid State Drive + CDN;
  • dataverkeer 50 / 400 GB;
  • minimaal 92 / 128 MB PHP geheugen;
  • installatie van SSL WordPress hosting, HTTPS certificaat;
  • gratis verhuisservice van je website en indien gewenst van je domeinnaam.

De prijzen en de factuur

De factuur voor domeinnaamregistratie en website hosting wordt jaarlijks door ManagedWPHosting rechtstreeks naar mijn klanten/opdrachtgevers verzonden. Ik heb er dus geen beduidend financieel belang bij, alleen het voordeel van de persoonlijke en deskundige ondersteuning!

Jij krijgt korting met mijn kortingscode

In combinatie met mijn Technisch Onderhoud Programma krijg jij een flinke korting. Neem voor de kortingscode contact met me op via  06 22233613 of via het contactformulier

Meer info over de verschillende ManagedWPHosting hosting pakketten

Zullen we beginnen?

Nu staat niks ons meer in de weg om een website geheel naar jouw wens op te zetten. Dus snel aan de slag zonder gedoe!

Photo thanks to Pixabay

WordPress website vindbaarheid Yoast test speurneus Joep

Website vindbaarheid met SEO

Vindbaarheid verbeteren van je website met SEO

Zoekmachineoptimalisatie oftewel Search engine optimization (SEO) is grotendeels wat je zelf kunt doen om jouw website interessanter te maken voor jouw doelgroep die met hun vraag/probleem op zoek is naar een antwoord/oplossing.

Het doel is natuurlijk niet alleen de vindbaarheid van je website te verbeteren. Je gaat specifiek jouw doelgroep helpen met jouw vakkennis, ervaring, praktijkvoorbeelden en nuttige tips.

Alle mogelijke vragen, problemen of behoeften kun je inventariseren en in vertelvorm beantwoorden.
De zoekwoorden die bezoekers gebruiken kun je achterhalen. Hiermee ga je kwalitatief hoogstaande inhoud (zogenaamde rijke content) schrijven die Google goed kan indexeren.
Zoekmachines zoeken de meest toepasselijke inhoud voor een bepaald zoekwoord / trefwoord of term die bezoekers invullen in hun browser.

De Google zoekresultaten worden steeds meer op de bezoeker afgestemd. Deze zijn regionaal verschillend, wat ook wel lokale SEO wordt genoemd. Voor kleine bedrijven is het hierdoor haalbaarder geworden om in hun regio vindbaar te zijn.

SEO betekent aan de gang met

  • copywriting – teksten redigeren
  • website optimalisatie – laadsnelheid
  • conversie optimalisatie – navigatiestructuur – call to action buttons
  • branding – online marketing
  • SEO met Yoast plugin – Google XML Sitemaps
  • Google Search Console, indexeren door Google
  • websitebezoek analyses

We focussen op ‘On page’ SEO factoren met hulp van Yoast SEO plugin

De richtlijnen van Yoast met toelichting in een checklist, gaan je helpen met het opstellen van teksten voor jouw website.

Eerst even wat WordPress taal uitgelegd:

Editor

De backend van je pagina / bericht waarin je de content; tekst inhoud en afbeeldingen, kunt plaatsen of later bewerken.

Bericht

Artikel ofwel blogbericht met informatieve, actuele tekst over 1 onderwerp / thema. Een bericht verschijnt in tijdsvolgorde en onder een bepaalde categorie op een archiefpagina, bijv. je Blog of Nieuws pagina.  

Pagina

Een pagina gebruik je als je iets wilt publiceren dat langere tijd een vaste plaats zal hebben op je site. Dus voor de meer algemene en statische tekst.
Pagina’s zullen weinig veranderen nadat ze eenmaal gepubliceerd zijn; bijv. de pagina’s Privacybeleid, Contact, Over je bedrijf, Aanbod ed. 
Ook kunnen pagina’s alleen een inleidende tekst bevatten en dienen als ‘archief’ waarin berichten verschijnen per categorie.  

URL, Slug of adres van de pagina of het bericht. Is te zien bovenin de browser: https://websitenaam/berichttitel/

Categorie

Berichten vallen onder een zogenaamde ‘categorie’.
Bijvoorbeeld: de categorie ‘Sporten’ is een verzameling berichten in blog vorm. Zo ook de categorie ‘Vitamines’. Alle berichten onder deze categorieën verschijnen bijv. op de archiefpagina ‘Gezondheid’.

Zoekwoord

Zoekwoorden (of focuswoord / trefwoord) zijn woorden of termen waarmee bezoekers hun zoekopdracht intypen in de browser van Google om informatie te vinden.
Om die woorden en termen te vinden kun je een onderwerp intypen in je browser.
Onder de zoekresultaten komt Google Chrome ook met ‘Gerelateerde zoekopdrachten’. Dat zijn voor jou wellicht ook interessante zoekwoorden om in je tekst te verwerken. Of kijk bijvoorbeeld bij je collega websites, over hetzelfde thema / onderwerp, welke woorden zij gebruiken en kies varianten, synoniemen voor.

Latent Semantic Indexing

Zoekmachines worden steeds slimmer, ze gebruiken LSI om ook varianten van zoekwoorden te associëren binnen de context van het zoekthema. 

Longtail zoekopdrachten

We hebben het over ‘zoekwoord’, maar deze kan beter uit meer dan 1 woord bestaan en dan hebben we het over zoekterm. Wanneer wij in Google zoeken zullen we meestal meerdere woorden gebruiken in onze zoekopdracht. Dit heet een ‘longtail’ zoekopdracht.

Bovendien is het eenvoudiger om op langere zoektermen te scoren in Google. Je krijgt suggesties van Google te zien bij het invullen van een focus trefwoord door naar de onderkant van de Google zoekpagina te scrollen.
Dit zijn onderwerpen waar daadwerkelijk naar gezocht wordt, Google zou deze suggesties anders niet geven. Je kunt ze wellicht in je bericht verwerken om zo de vindbaarheid te verbeteren.

Gebruikt de bezoeker dus een combinatie van woorden per zoekopdracht dan kan Google de zoekopdracht beter begrijpen. De bezoeker krijgt daardoor betere resultaten (en krijgt dus sneller antwoord op zijn/haar vraag). 

De meta description tag

De meta-omschrijving is zichtbaar op de zoekresultatenpagina van Google.
Door een bovengemiddelde, informatieve omschrijving te maken per pagina / bericht zal iemand jouw vermelding eerder aanklikken. Op die manier heb je dus invloed op de CTR (‘click-through rate’).

SEO Checklist voor verbetering van je vindbaarheid

Checklist:

Focus je op één zoekterm of woordencombinatie per bericht of pagina

Titel

  • maak een aantrekkelijke titel die het onderwerp beschrijft in een paar woorden; minimaal 40 max 70 tekens
  • begin die H1 titel met de zoekterm / woordcombinatie 
  • de titel met zoekterm is terug te zien in de adresbalk van je browser; URL / Slug / permalink 

Inhoudsopgave 

Een ‘Table of Content’ aan het begin van je tekst maak je dmv een plugin die automatisch alle H kopteksten in een inhoudsopgave lijstje plaatst, en er ankerlinks van maakt naar de betreffende alinea

Alinea’s

  • gebruik de zoekterm in de tekst, meteen in de eerste alinea, eerste zin
  • de tekstinhoud van een bericht zou minimaal 400 woorden moeten bevatten, liefst richting 1000
  • gebruik spreektaal, korte zinnen en variaties op de zoekterm voor betere leesbaarheid
  • korte alinea’s zijn makkelijker voor scannend lezen

Subkoppen

Gebruik ook sub-titels; H2 kopteksten met de zoekterm of synoniem erin verwerkt

Lijstjes

Gebruik gestructureerde gegevens; lijstjes vallen op, geven overzicht:

  • 5 beste manieren om…
  • Voordelen van… 
  • Wat levert het u op… 
  • Meest gestelde vragen over…

Linkbuilding 

  • interne link naar bijv. een relevante productpagina op jouw website, voor als je bezoekers meer info en specs zoeken
  • externe links vanaf jouw webpagina naar relevante en vooral ook belangrijke marketplaces binnen jullie vakgebied
  • relevante, inkomende links van belangrijke externe websites naar jouw pagina; deze backlinks kun je ‘verdienen’ door jouw autoriteit op dit vakgebied naar voren te brengen middels interessante, rijke content
  • ankertekst van links bevat synoniemen van de zoekterm; ‘Ontdek onze..synoniem..werkwijze’
  • (niet nog eens de zoekterm in de ankertekst ivm ‘over-optimalisatie’)
  • regelmatig checken op broken links; de melding ‘page not found’ vermijden  

Call to action

Bijv: Meer weten over…? 

  • ‘Bel gerust met die en die contactpersoon’, met telnr, een foto en functie van contactpersoon erbij
  • ‘Vrijblijvend advies’ button naar contactformulier (eventueel met aanvinkvakje voor nieuwsbrief)

Alt-tekst voor afbeeldingen

  • alternatieve tekst voor afbeeldingen is leesbaar voor Google tbv vindbaarheid en voorleestekst
  • voeg afbeeldingen toe en vul de ALT-tekst in met korte beschrijving wat het plaatje voorstelt mét je zoekterm erin verwerkt.

Verbeterpunten voor de vindbaarheid van je bericht onderaan de editor

Je kunt jouw zoekwoord/trefwoord invullen onder de editor van je pagina / bericht in het tabblad ‘SEO’ van ‘Yoast SEO’.
En vul de ‘snippet’ meta-omschrijving in, dus het stukje tekst wat men ziet in de zoekresultaten. Zie de aanwijzingen van Yoast.
Klik vervolgens op het tabblad ‘SEO-analyse’.

Zo ziet dan de analyse van de pagina- of bericht content er ongeveer uit:

Het trefwoord/trefwoorden-zin komt voor in de URL van deze pagina.
Het trefwoord komt voor in de eerste alinea van het bericht.
Trefwoord/trefwoorden-zin verschijnt in 1 (van de 1) ondertitels van de tekst. Hoewel het geen grote rol speelt in de zoekresultaten, helpt het wel.
De afbeeldingen op deze pagina bevatten alt-tags met het trefwoord.
Deze pagina heeft 2 uitgaande link(s).
De trefwoord-dichtheid is 2.76%, wat goed is. Het trefwoord is 11 keer gevonden.
De bodytekst bevat 398 woorden, dit is meer dan de 300 aangeraden minimumhoeveelheid, goed.
De paginatitel bevat meer dan 40 tekens en is korter dan de aanbevolen limiet van 70 tekens.
De paginatitel bevat een trefwoord aan het begin, wat de rankings ten goede komt.
Overweeg in de opgegeven meta-omschrijving: Hoe staat het in verhouding tot de concurrentie? Zou het aantrekkelijker kunnen?
De meta-omschrijving bevat de belangrijkste trefwoorden.
Je hebt dit trefwoord nog nooit eerder gebruikt, heel goed.

Belangrijke kanttekening mijns inziens: Verander niet zomaar de permalink, ofwel de URL Slug van een reeds gepubliceerd bericht of pagina ook al geeft Yoast dat aan als verbeterpunt. Het veroorzaakt ‘broken links’ wanneer je vervolgens geen ‘redirect’ toepast.

Dit alles hoeft niet in één keer helemaal voor elkaar te zijn

Per pagina / bericht bouw je het langzaam op en Google merkt langzaam maar zeker jouw bovengemiddelde kwaliteitspagina’s op. 

Het kan een lange tijd duren voordat je meerdere topposities hebt. Je moet tientallen bovengemiddelde berichten maken die inspelen op specifieke vragen, behoeften en problemen.   

Heb je nog geen inspiratie om te schrijven? 

Laat je interviewen over jouw vakgebied. Schrijf het uit en plaats de video in je bericht:)
Kijk ook nog even bij Yoast ‘How to become a better writer‘.

Foto: Joep (zie afbeelding) is net als Yoast (de plugin ontwikkelaar) expert op ’t gebied van zoeken en vindbaarheid, meer weten over SEO by Yoast

WordPress plugins cms website installeren Alexander Gounder

WordPress plugins voor meer functies

WordPress plugins extra software voor je website

Het WordPress Content Management Systeem CMS is een flexibel software systeem om zowel een eenvoudige website als bijvoorbeeld een webshop mee te maken. De functionaliteiten van de WordPress plugins voor dit dynamische CMS geven ons veel mogelijkheden voor een veelzijdige, interactieve presentatie van onze producten of diensten.

De diversiteit van open source plugins, zowel vrij te gebruiken als de commerciële upgrades, is enorm. Het is dan ook behoorlijk wat uitzoekwerk om juist díe interessante plugin te vinden die ook betrouwbaar is betreffende de functionaliteit én de veiligheid. WordPress is voor mij een ‘tool’ en niet een doel, ik zou dus adviseren de installatie eenvoudig te houden zonder teveel overbodige plugins.

Enkele WordPress plugins * waar ik blij mee ben

  • Gravityforms, voor eenvoudige- en uitgebreide contactformulieren, compatible met bijv. MailChimp;
  • Wordfence Security, serieus beveiligingssysteem tegen bijv. (robot) hackers;
  • WP SEO van Yoast, voor Google XML Sitemaps, zoekmachine optimalisatie helpt bij de vindbaarheid van je website;
  • Akismet is van Automattic; de ontwikkelaars van WordPress, antispam plugin van WordPress verwijdert op de achtergrond spam-reacties;
  • Advanced Gutenberg, onmisbaar als je de oude TinyMCE buttons, gewend bent te gebruiken in de editor.  Ook handig voor bijv. een lightbox bij een gallery met afbeeldingen en veel meer nieuwe blocks!
  • Met de Multi Lingual plugin maak je jouw WordPress site meertalig;
  • Jetpack, toegevoegd aan Automattic, is goed in Social Media functies en tegen Brute force attacks (deze gebruik ik niet meer omdat ik maar weinig functies geactiveerd had).

* Er bestaan nog veel meer plugins die we kunnen installeren. Voor functies als een webshop neem ik Woocommerce. Er zijn ook plugins voor GDPR compliance Complianz, Cache WP Fastest en om Events te managen The Events Calendar enz.

Kies de plugins altijd met voorzichtigheid. Check bijvoorbeeld regelmatig het WordPress forum op betrouwbaarheid en actualiteit van de betreffende plugin.

Vormgeving met een thema

De layout van de website geef ik vorm volgens jouw wensen met een beproefd en professionele set thema / plugins van Beaverbuilder, Elementor of Divi themes.

Ook de WordPress editor ‘Gutenberg’ maakt het met iedere update steeds beter mogelijk om de pagina’s en berichten op te maken met ‘blocks’. Dat zijn kleine modules met verschillende functies zoals kopteksten, afbeeldingen, call to action knoppen, tabellen, social media deelknoppen, enz.

WordPress core en onderhoud

De WordPress core; thema’s en plugins moeten regelmatig bijgewerkt worden vanwege nieuwe functionaliteiten maar ook verbeteringen ten aanzien van de beveiliging.

Ben je geïnteresseerd? Lees dan ook mijn uitleg over de WordPress core, het thema en de plugin updates. Of meer weten over het WordPress Open Source CMS in het algemeen?

WordPress updates beveiliging website

Moeten website eigenaren iets doen met de Privacywet?

De AVG privacywet en wat betekent het voor ons?

Wat betekent de AVG wet (Algemene Verordening Gegevensbescherming) voor onze onderneming, stichting, vereniging, hobby? Wat moeten we doen om die regels na te leven?
Ik deel graag een checklist met je voor het nemen van maatregelen tav deze privacywet:

SSL-certificaat bij hostingprovider aanvragen en veilige https-verbinding

De AVG privacywet verplicht je een veilige verbinding te gebruiken als er sprake is van verzending van persoonsgegevens bij een bestelling via webshops, wanneer men een reactie kan achterlaten op een websitebericht, of wanneer men gebruik kan maken van een contactformulier op jouw website.

Door middel van een SSL-verbinding zal alle informatie tijdens het transport onleesbaar zijn voor derden.

Websites die over deze beveiliging beschikken, zijn herkenbaar aan het groene gesloten slotje en de https:// in de adresbalk van de browser.

Browsers waarschuwen bezoekers voor onbeveiligde websites. We willen zo’n melding over onze website vermijden natuurlijk. En wat zijn nog meer voordelen van een SSL-verbinding?

– Gegevens versleuteld verzenden
– Verhoogde betrouwbaarheid en professionele uitstraling
– Minder gevoelig voor phishing
– Google blijft je website serieus indexeren
– Minder kans dat jouw organisatie als nalatig wordt beschouwd
– Wellicht meer conversie via je website

Er zijn verschillende soorten SSL-certificaten. Het SSL-certificaat volgens Let’s Encrypt encryptie-protocol is eenvoudig aan te vragen bij de hostingprovider.

Dan moet in de websitedatabase het omzetten van http naar https (secure) nog gebeuren, inclusief een redirect instellen, zodat alle verkeer naar de https-omgeving gaat.
Daar help ik je graag bij.

Toestemming bij gebruik van een contact- of inschrijfformulier op je website

Verzamel je gegevens van mogelijk geïnteresseerden in jouw diensten/producten?
Zorg dan voor een mogelijkheid waarmee men expliciet toestemming geeft voor het verwerken van de persoonsgegevens voor bepaalde doelen. Bijvoorbeeld door middel van een vakje dat moet worden aangekruist. Je moet immers kunnen aantonen dat deze toestemming is gegeven.

Onderhoud voor de veiligheid van je website met third party services

Open source CMS biedt veel voordelen, maar als je de software van je website laat verouderen, is de kans groot dat deze beveiligingslekken bevat die hackers kunnen gebruiken om bijvoorbeeld je website over te nemen.

Welke diensten gebruik ik voor mijn technisch onderhoud en zit ik daarmee tav de privacywet goed?

– Website toevoegen aan Google Search Console met controle op security issues
– Via het programma waarin ik al ‘mijn’ websites beheer voer ik regelmatig security scans uit
– Ook maak ik gebruik van Sucuri.net om je site te scannen
– De plugin Wordfence controleert specifiek de zwakke plekken van je website

WordPress websites kunnen gebruikmaken van anti spam tools:
– de plugin Akismet (Premium) houdt de meeste spam via reacties op je website berichten tegen;
– de plugin Gravityforms (Pro) die wij gebruiken voor contactformulieren heeft een anti spam instelling.

Krijg je nog steeds spamberichten via je website ondanks de gebruiksvriendelijke anti spam tools? Dan is Google reCAPTCHA een uitkomst.
Plaats tevens liever geen e-mailadres op je website, het contactformulier heeft de voorkeur.

Diensten van Google

Enkele van de hierboven genoemde diensten zijn van het Amerikaanse bedrijf Google; Google Search Console en Google reCAPTCHA.
Ook maken velen van ons gebruik van Google Fonts op onze websites, een database van lettertypes om het lettertype te bepalen en om vervolgens bij Google op te vragen door je browser.
Ik ben nog aan het onderzoeken in hoeverre deze diensten persoonsgegevens verwerken en delen. Ik schrijf hier later meer over wanneer ik erachter ben of deze diensten privacy-vriendelijk zijn of juist niet.

Vraag je hostingprovider om hulp en advies

Hostingproviders weten natuurlijk alles over de problemen rondom hackers en spammers. Sommige hostingproviders bieden extra beveiligingsdiensten aan, zoals security-audits of tools die periodiek je files scannen op malware. Neem een goede Managed WordPress hostingprovider; deze geeft uitgebreide support, denkt met je mee, is elke dag telefonisch bereikbaar en heeft alle technische know how in huis.

Nieuwsbriefmaatregelen voor opslag en afmeldfunctionaliteit

Bij een nieuwsbriefaanmeldformulier moet je duidelijk maken dat men een nieuwsbrief gaat ontvangen en waarom je de gegevens vraagt van degene die het formulier invult.
Volgens de AVG is het niet toegestaan opgevraagde gegevens voor een ander doel te gebruiken dan tijdens het opvragen is gemeld. Stel dat je degenen die zich aanmelden ook zou willen nabellen. Dan moet je dit vermelden op het formulier.

Dubbele opt-in nodig?
Ja, een dubbele opt-in, bevestiging per mail, is wel verstandig omdat je met een enkele opt-in niet zeker zult weten wie dat e-mailadres heeft ingevuld..

Opnieuw toestemming nodig voor e-mailadressen op bestaande lijsten?
Klanten mogen we zonder toestemming mailen. Anderen die op een geautomatiseerde e-maillijst staan moeten toestemming hebben gegeven. Kun je dat niet bewijzen, dan is het verstandig een duidelijke toestemming te vragen.

Bewaar persoonsgegevens niet op diverse plekken en alleen voor het doel.
Bij nieuwsbriefaanmeldingen moeten de persoonsgegevens opgeslagen staan in het nieuwsbriefsysteem, bijv. MailChimp, om relaties te kunnen e-mailen.
Persoonsgegevens zijn niet meer nodig daar waar de data in eerste instantie werden opgevraagd.

Net zo makkelijk als personen zich kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief, moeten ze zich ook weer kunnen afmelden. Dit kan bij een nieuwsbrief met een specifieke link in de nieuwsbrief. Na afmelding moet je de gegevens van deze persoon verwijderen.

Sla de data niet langer op dan noodzakelijk

Verwijder in de website onnodige opgeslagen data, bijvoorbeeld:
– relatiegegevens verkregen via contactformulier die al verwerkt zijn;
– user-accounts van medewerkers die aan de website hebben gewerkt.

Voor de veiligheid:
Laat gebruikers van je website nooit gebruikersaccounts delen door samen in te loggen met dezelfde inloggegevens. Creëer een eigen account per gebruiker met een beperktere rol die wel alle inhoud kan beheren maar bijv. geen plug-ins kan installeren.

Toestemming voor het plaatsen van cookies via je website

Op basis van de ePrivacy Verordening: bescherming van persoonsgegevens via elektronische communicatie, zal het plaatsen van cookies alleen zijn toegestaan, wanneer:
– de bezoeker een duidelijke keuze krijgt om toestemming te geven of om te weigeren én hiervoor daadwerkelijk toestemming heeft gegeven;
– de geplaatste cookies puur functioneel zijn, technisch gezien en ook beperkt voor gebruikersgemak van de bezoeker, hierbij is geen toestemming nodig;
– de cookies uitsluitend dienen voor het bijhouden van webstatistieken door onszelf als website aanbieder maar niet door een derde partij, zoals bijvoorbeeld Google Analytics.

Deze ePrivacy Verordening werkt in combinatie met de AVG privacywet. Hoe het precies in elkaar zit kunnen we beter lezen op bijvoorbeeld de site van ICT Recht.

Voor welke cookies heb je toestemming nodig?

Functionele cookies;
Functionele cookies zijn nodig om een website te laten functioneren. Je hoeft bijvoorbeeld niet telkens opnieuw in te loggen, blijven producten in je winkelmand staan en kun je producten met elkaar vergelijken.
Voor het plaatsen van functionele cookies die door WordPress gebruikt worden, is geen toestemming nodig.

Analytische cookies;
Cookies van Google Analytics zouden geplaatst mogen worden zonder toestemming, mits Google Analytics privacyvriendelijk is ingesteld en Google zelf niets doet met de data, maar alleen optreedt als verwerker voor de verwerkingsverantwoordelijke.

Je moet daarvoor de instellingen in je Google Analytics account nagaan:
– de verwerkersovereenkomst met Google ondertekenen;
– de IP-adressen anoniem verwerken;
– gegevens delen met Google uitzetten;
– in je privacyverklaring de gebruiker informeren dat je Analytics gebruikt.

Zie de handleiding voor het correct instellen van je Google Analytics statistieken:

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/sites/default/files/atoms/files/handleiding_privacyvriendelijk_instellen_google_analytics_april_22.pdf

Nieuws februari 2022: het gebruik van Google Analytics is mogelijk binnenkort niet meer toegestaan.

Marketing cookies;
Marketing (tracking) cookies worden gebruikt om het surfgedrag van bezoekers vast te leggen. Dankzij marketing cookies is een gepersonaliseerde nieuwsbrief mogelijk of persoonlijke aanbiedingen via samenwerkende sites en op social media.
Wanneer je advertentiebanners plaatst, Youtube filmpjes insluit, of social sharing plug-ins gebruikt, dan plaats je marketing cookies die de gegevens van je bezoekers doorspelen aan derden. Voor het plaatsen van marketing cookies is toestemming vereist.

Maar internetgebruikers kunnen zelf ook in hun browser-instellingen bepalen of ze marketing cookies accepteren of weigeren. Met als voordeel dat zij dit één keer hoeven in te stellen. Websites moeten deze instellingen overnemen, maar mogen de gebruiker wel vragen of ze marketing cookies willen toestaan.

Privacy statement opnemen in je website naast je algemene voorwaarden

Het is verstandig als organisatie of bedrijf om aan te geven in een privacyverklaring wat je doet met de gegevens die je van klanten ontvangt. Het beste kun je een link in de footer van je website opnemen naar een pagina met de privacyverklaring.

Wat staat er meestal in een privacyverklaring?

– Bedrijfsgegevens
– Welke gegevens verzameld worden
– Het doel van de verwerking van gegevens
– Verwerking gegevens t.b.v. nieuwsbrief, verwerkersovereenkomst met MailChimp
– Of gegevens al dan niet aan derden ter beschikking worden gesteld
– Gebruik van gegevens voor commerciële doeleinden
– Het gebruik van cookies
– Bewaartermijn van de gegevens
– Rechten van klant/gebruiker hoe gegevens opgevraagd of gewijzigd kunnen worden

Voorbeeld nodig? Veilig internetten privacyverklaring generator 

Een verwerkingsakkoord met je opdrachtgevers opstellen

Volgens de nieuwe privacywet moet je met alle partijen die bij de persoonsgegevens kunnen een verwerkersovereenkomst afsluiten. Denk aan de hostingprovider, je internetbureau of misschien wel een SEO-specialist die toegang heeft tot je website en administratieve medewerkers.

Help!

Wellicht redenen genoeg voor jou om te overwegen je website AVG-proof te maken?
We kunnen hier samen aan werken, ik ben je graag van dienst …en ben benieuwd naar je reactie!

PS:
Met behulp van bovenstaande lijst komen we al een heel eind met die privacywet!
Ik heb deze checklist samengesteld op basis van eigen onderzoek en o.a. deze bronnen:

ICT Recht juridisch advies en achtergrond cookiewet

Charlotte’s Law privacy en e-mailmarketing en AVG

Wil je alle risico’s vermijden mbt de privacywet en het gebruik van cookies? Schakel dan de hulp van een juridisch expert in.

Ik benadruk maar even; Erna Braat kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor enige onvolledige of onjuiste informatie die in deze checklist gevonden wordt.

wire-rope-brook-anderson-unsplash back up

Backup WordPress website bestanden en database

Het backup proces bestaat uit twee onderdelen van het ‘Content Management Systeem’ WordPress: de WordPress installatiebestanden op de webserver en de WordPress database van de content; inhoud tekst, afbeeldingen, styling.

We beginnen met de backup van de bestanden op de server.

Download FileZilla

FileZilla is een FTP-client waarmee je webpagina’s en bestanden kunt uploaden en downloaden van en naar de server van je hostingprovider met behulp van het File Transfer Protocol (FTP). FileZilla heeft een overzichtelijke interface waarop je alle mappen en bestanden van je website kunt overzien.

Download FileZilla versie die voor jouw platform geschikt is; kies het icoontje voor Windows of Mac OS X of Linux.

Maak vervolgens verbinding met de webserver door je FTP gegevens in te voeren (gebruikersnaam, wachtwoord, host-naam). Deze gegevens heb je gekregen van je hostingprovider bij het aanmaken van je webhosting-account.

In je FTP scherm ga je naar:

– bovenaan meest linkse icoontje ‘Site beheer openen’
– in het venster knop ‘Nieuwe website
– geef de site-naam op
– vul rechts de FTP inloggegevens in Host:
– kies voor inlogtype ‘Vraag naar wachtwoord’
– blauwe knop ‘Verbinden’
– er verschijnt een popup venstertje, vul je FTP wachtwoord in

In het rechter vak zijn nu de mappen op de server van jouw hostingprovider zichtbaar

– zoek jouw WordPress website mappen en bestanden op in de map ‘public html’ of ‘web space’ of ‘root’ of ‘www’ (dit heet bij elke hostingprovider anders).

Deze WordPress structuur bevat installatiebestanden van WordPress, plugin- en thema bestanden, afbeeldingen in de map uploads, diverse Javascripts en PHP scripts.
Je kunt ze herkennen aan de ‘wp-admin’ map, meestal bovenaan en de structuur eindigt meestal met ‘wp-login’ bestand.

In het linker vak zie je mappen lokaal op jouw computer

– maak een nieuwe map aan met de naam van jouw website
– open die nieuwe lege map waarin je de WordPress structuur vanaf de server gaat downloaden
– ga naar rechter vak en selecteer alle mappen en bestanden van de WordPress structuur
– rechtermuisknop en kies voor de optie ‘Downloaden’
– wacht enige tijd (dit verschilt per website) en zie ondertussen het onderste gedeelte van het FTP scherm waarin je het verloop van de bestandsoverdracht kunt volgen.

Tip: zorg altijd dat op gelijk niveau de mappen openstaan in het linkervak en rechtervak voordat je heen en weer gaat up- downloaden.

Eenmaal de overdracht voltooid dan heb je de mappen en bestanden van je website lokaal op jouw computer staan als backup.
Echter voor een complete backup van jouw website heb je meer nodig dan alleen de WordPress structuur.

Database backup via je hosting provider

De database bevat alle posts (content van berichten en pagina’s inclusief afbeeldingen en styling) van je website.

De meeste hosting providers gebruiken het script phpMyAdmin, Plesk of de Direct Admin om hun klanten hun databases en files te laten beheren.
Gebruik het control panel in je hosting account om toegang te krijgen tot phpMyAdmin. Voor ondersteuning kun je contact opnemen met jouw hostingprovider.

Vanuit de Direct Admin of phpMyAdmin kun je het SQL bestand van de database van jouw website exporteren, downloaden.

Database backup via je WordPress dashboard

Een tweede mogelijkheid is een database backup maken gewoon in het dashboard van jouw website met een WordPress plugin.

Zelf ben ik, na een aantal backup plugins gebruikt te hebben, daarmee gestopt. Enerzijds op aanraden van mijn hostingprovider omdat backups veel ruimte innemen op de server en de laadtijd van je website vertragen. Anderzijds omdat de database die ik terug wilde zetten soms incompleet was. Bovendien, het maken van een backup zal prima gaan met de meeste gratis plugins maar het kan voorkomen dat je toch de Pro versie moet aanschaffen om de backup terug te kunnen zetten via je WordPress dashboard. Verspilde moeite…

Wil je toch een backup plugin gebruiken omdat je niet via je hosting account de backup kunt downloaden?

De plugins Duplicator en Updraftplus zijn twee van de vele plugins die je kunt vinden via het linker menu in het dashboard; vind de tab Plugins > nieuwe plugin.

Volg de aanwijzingen na het activeren van de plugin. Download de backup bestanden naar een speciaal hiervoor door jou aangemaakte map op jouw computer.
Tip: open de gedownloade database bestanden niet.

En verwijder ze weer van jouw server zodat ze geen extra ruimte innemen en niet door hackers misbruikt kunnen worden!

Automatische backup naar de cloud behoort ook tot de mogelijkheden, meestal in de Pro versies.
Voor verdere uitleg over de plugins UpdraftPlus en Duplicator kun je de plugin catalogus van WordPress raadplegen.

Belangrijk, via welke methode dan ook; maak een backup iig voordat je een update naar een nieuwe versie van WordPress, plugins en thema uitvoert.
En ook; nadat je weer nieuwe berichten en andere aanpassingen aan de content op je website hebt gepubliceerd.

De allerbelangrijkste tip; neem een goede Managed WordPress hostingprovider en vraag naar mijn 50% kortingscode in combinatie met mijn technisch onderhoud abonnement!

Heb je nog vragen? dan wil ik je graag verder helpen via contact

Fotografische verbeelding

Beelden maken jouw website

Het zoeken naar passende beelden voor je website kun je gerust aan mij overlaten. Kleuren die de sfeer bepalen of alleen subtiel ondersteunend werken.
Met fotografie afgestemd op jouw verhaal, logo en huisstijl komt je website tot leven.

Mijn favoriete stock fotografie websites zijn Pixabay en Unsplash.

Web netwerk buizen Amsterdam website WebFantasia FotoFantasia

Fotografie vrij werk en in opdracht

Het visualiseren van een opdracht blijft elke keer weer een uitdaging. Met mijn fotografie wil ik de mensen een verwijzing geven naar de alledaagse dingen om hen heen. Ik heb de dingen voor hen uit de werkelijkheid gelicht door gebruik te maken van uitgekiende lichtval, close-up technieken, abstractie en ongebruikelijke composities. Door weerspiegelingen en een gelaagdheid van tonen worden structuren blootgelegd. Deze doorlichte realiteit maakt de weg tussen verbeelding en uitbeelding duidelijk.

Altijd zoekende naar de kracht van de eenvoud. De imperfectie van het foto-onderwerp wil ik zo perfect mogelijk weergeven.

“Heel het zichtbare universum” zei Baudelaire “…is slechts een grote voorraad beelden en tekens waarvan de verbeelding een plaats en een relatieve waarde geeft. Het is een soort voedsel dat de verbeelding moet verteren en omvormen” ..dus.