WordPress website vindbaarheid Yoast test speurneus Joep

Vindbaarheid verbeteren van je website met SEO

Zoekmachineoptimalisatie oftewel Search engine optimization (SEO) is grotendeels wat je zelf kunt doen om jouw website interessanter te maken voor jouw doelgroep die met hun vraag/probleem op zoek is naar een antwoord/oplossing. Je gaat specifiek jouw doelgroep helpen met jouw vakkennis, ervaring, praktijkvoorbeelden en nuttige tips.

Alle mogelijke vragen, problemen of behoeften kun je inventariseren en in vertelvorm beantwoorden. De zoekwoorden die bezoekers gebruiken kun je achterhalen. Hiermee ga je kwalitatief hoogstaande inhoud (zogenaamde rijke content) schrijven die Google goed kan indexeren.
Zoekmachines zoeken de meest toepasselijke inhoud voor een bepaald zoekwoord / trefwoord of term die bezoekers invullen in hun browser.

De Google zoekresultaten worden steeds meer op de bezoeker afgestemd. Deze zijn regionaal verschillend, wat ook wel lokale SEO wordt genoemd. Voor kleine bedrijven is het hierdoor haalbaarder geworden om in hun regio vindbaar te zijn.

SEO betekent aan de gang met

  • copywriting – teksten redigeren,
  • website optimalisatie – laadsnelheid,
  • conversie optimalisatie – navigatiestructuur – call to action buttons,
  • branding – online marketing.
  • SEO bij Yoast Google XML Sitemaps
  • Google Search Console, indexeren door Google
  • Website analyse met Google Analytics 
  • Google Tag Manager

We focussen op ‘On page’ SEO factoren met hulp van Yoast SEO plugin

Ik zet de richtlijnen met toelichting voor het opstellen van teksten voor jouw website in een checklist.

Eerst even wat WordPress taal uitgelegd:

Editor:
De backend van je pagina of bericht waarin je de content; tekst inhoud en afbeeldingen, kunt plaatsen of later bewerken.

Bericht:
Artikel of blogbericht met informatieve tekst over 1 onderwerp / thema. Een bericht verschijnt in tijdsvolgorde en onder een bepaalde categorie op een archiefpagina, bijv. je Blog pagina.  

Pagina:
Voor de meer statische tekst. Je kiest voor een Pagina als je iets wilt publiceren dat langere tijd een vaste plaats zal hebben op je site. Pagina’s zullen weinig veranderen nadat ze eenmaal gepubliceerd zijn. Bijv. de pagina’s Privacybeleid, Contact, maar ook Biografie, Media ed. Andere pagina’s hebben helemaal geen tekst en dienen als ‘archief’ waar berichten verschijnen per categorie.  

Permalink: URL Slug of adres van de pagina of het bericht, te zien bovenin de browser: https://websitenaam/berichttitel/

Categorie:
Berichten vallen onder een zogenaamde ‘categorie’.
Bijvoorbeeld: De categorie ‘Sport’ is een verzameling berichten in blog vorm. Alle berichten onder deze categorie verschijnen bijv. op de archiefpagina ‘Gezondheid’.

Zoekwoord: (of ‘focuswoord’ of ‘trefwoord’ hoe je het ook noemen wilt)
Zoekwoorden zijn woorden of termen waarmee bezoekers hun zoekopdracht intypen in de browser van Google om informatie te vinden.
Om die woorden en termen te vinden zou je bijvoorbeeld op andere sites (over hetzelfde thema/onderwerp) kunnen kijken welke woorden daar gebruikt worden in de titels en tekstinhoud.

Longtail zoekopdrachten:
We hebben het over ‘zoekwoord’, maar deze mag liever uit meer dan 1 woord bestaan en dan hebben we het over zoekterm. Het is eigenlijk logischer; wanneer we zelf in Google zoeken zullen we meestal ook meerdere woorden gebruiken in onze zoekopdracht. Dit heet een ‘longtail’ zoekopdracht.

Daarnaast is het eenvoudiger om op langere zoektermen te scoren in Google. Je krijgt suggesties van Google te zien bij het invullen van een focus trefwoord door naar de onderkant van de Google zoekpagina te scrollen.
 Dit zijn onderwerpen waar daadwerkelijk naar gezocht wordt, Google zou deze suggesties anders niet geven. Je kunt ze wellicht in je bericht verwerken. Gebruikt de bezoeker een combinatie van woorden per zoekopdracht dan kan Google de zoekopdracht beter begrijpen. De bezoeker krijgt daardoor betere resultaten (en krijgt dus sneller antwoord op zijn/haar vraag). 

De meta-description-tag:
De meta-omschrijving is zichtbaar op de zoekresultatenpagina van Google. Door een bovengemiddelde, informatieve omschrijving te maken per pagina / bericht zal iemand jouw vermelding eerder aanklikken. Op die manier heb je dus invloed op de CTR (‘click-through rate’).

SEO Checklist

– focus je op één zoekterm of woordencombinatie per bericht of pagina,

– maak een aantrekkelijke titel die het onderwerp beschrijft en die je in de adresbalk van je browser; URL Slug / permalink terug wilt zien,

– begin je titel met jouw uitgekozen zoekterm / woordcombinatie en gebruik deze ook in de tekst, liefst meteen in de eerste zin,

– de tekstinhoud van een bericht zou minimaal 300 woorden moeten bevatten, liefst richting 400,

– gebruik spreektaal, korte zinnen en variaties op de zoekterm voor betere leesbaarheid,

– gebruik subtitels; H2 ‘kopjes’ met de zoekterm of variatie, synoniem, erin verwerkt,

– gebruik gestructureerde gegevens, lijstjes, bijv. ‘5 beste manieren om…’

– gebruik synoniemen van je zoekterm in de ankertekst van (interne) hyperlinks,

– waar nuttig, sluit je bericht af met een ‘call to action’ zodat men langer op jouw website blijft,

– waar nuttig, plaats onderaan je tekst een externe link naar een belangrijke, relevante website met autoriteit op jouw vakgebied,

– voeg afbeeldingen toe en vul de ALT-tekst in met korte beschrijving wat het plaatje voorstelt mét je zoekterm erin verwerkt.

Verbeterpunten onderaan de editor:
Je kunt jouw zoekwoord/trefwoord invullen onder de editor van je pagina of bericht in het tabblad ‘SEO’ van ‘Yoast SEO’.
En vul de ‘snippet’ meta-omschrijving in, dus het stukje tekst wat men ziet in de zoekresultaten. Zie de aanwijzingen van Yoast.

Klik vervolgens op het tabblad ‘SEO-analyse’.

Zo kan dan de analyse van de pagina- of bericht content er ongeveer uitzien:

Het trefwoord/trefwoorden-zin komt voor in de URL van deze pagina.
Het trefwoord komt voor in de eerste alinea van het bericht.
Trefwoord/trefwoorden-zin verschijnt in 1 (van de 1) ondertitels van de tekst. Hoewel het geen grote rol speelt in de zoekresultaten, helpt het wel.
De afbeeldingen op deze pagina bevatten alt-tags met het trefwoord.
Deze pagina heeft 2 uitgaande link(s).
De trefwoord-dichtheid is 2.76%, wat goed is. Het trefwoord is 11 keer gevonden.
De bodytekst bevat 398 woorden, dit is meer dan de 300 aangeraden minimumhoeveelheid.
De paginatitel bevat meer dan 40 tekens en is korter dan de aanbevolen limiet van 70 tekens.
De paginatitel bevat een trefwoord aan het begin, wat de rankings ten goede komt.
Overweeg in de opgegeven meta-omschrijving: Hoe staat het in verhouding tot de concurrentie? Zou het aantrekkelijker kunnen?
De meta-omschrijving bevat de belangrijkste trefwoorden.
Je hebt dit trefwoord nog nooit eerder gebruikt, heel goed.

Even een kanttekening van mij erbij: Verander niet zomaar de permalink, ofwel de URL Slug van een reeds gepubliceerd bericht of pagina! Ook al geeft Yoast dat aan als verbeterpunt. Het veroorzaakt ‘broken links’.
Als voorbeeld heb ik jouw berichten al een beetje aangepast, je kunt ze bekijken via de linken:

Dit hoeft juist niet in één keer helemaal voor elkaar te zijn;
Per pagina / bericht bouw je het langzaam op en Google merkt langzaam maar zeker jouw bovengemiddelde kwaliteitspagina’s op. 
Het kan een lange tijd duren voordat je meerdere topposities hebt. Je moet tientallen bovengemiddelde berichten maken die inspelen op specifieke vragen, behoeften en problemen.

Je kunt jouw naamsbekendheid vergroten door behulpzaam te zijn en jouw kennis te delen op social media, zoals het schrijven van een bijdrage op LinkedIn. Al jouw connecties worden ervan op de hoogte gesteld dat je een bijdrage hebt gepubliceerd. Want om aangeraden te worden, en verwijzingen te kunnen krijgen, en dat men jouw content gaat delen moet je eerst opgemerkt worden.    

Heb je nog geen inspiratie om te schrijven? 

Laat je interviewen over jouw vakgebied. Schrijf het uit en plaats de video in je bericht:)
Kijk ook nog even bij Yoast ‘How to become a better writer‘.

Foto: Joep (zie afbeelding) en Yoast (de plugin ontwikkelaar) ; beiden experts op ‘t gebied van vindbaarheid, meer weten over SEO by Yoast