WordPress website vindbaarheid Yoast test speurneus Joep

Website vindbaarheid met SEO

Vindbaarheid verbeteren van je website met SEO

Zoekmachineoptimalisatie oftewel Search engine optimization (SEO) is grotendeels wat je zelf kunt doen om jouw website interessanter te maken voor jouw doelgroep die met hun vraag/probleem op zoek is naar een antwoord/oplossing.

Het doel is natuurlijk niet alleen de vindbaarheid van je website te verbeteren. Je gaat specifiek jouw doelgroep helpen met jouw vakkennis, ervaring, praktijkvoorbeelden en nuttige tips.

Alle mogelijke vragen, problemen of behoeften kun je inventariseren en in vertelvorm beantwoorden.
De zoekwoorden die bezoekers gebruiken kun je achterhalen. Hiermee ga je kwalitatief hoogstaande inhoud (zogenaamde rijke content) schrijven die Google goed kan indexeren.
Zoekmachines zoeken de meest toepasselijke inhoud voor een bepaald zoekwoord / trefwoord of term die bezoekers invullen in hun browser.

De Google zoekresultaten worden steeds meer op de bezoeker afgestemd. Deze zijn regionaal verschillend, wat ook wel lokale SEO wordt genoemd. Voor kleine bedrijven is het hierdoor haalbaarder geworden om in hun regio vindbaar te zijn.

SEO betekent aan de gang met

  • copywriting – teksten redigeren
  • website optimalisatie – laadsnelheid
  • conversie optimalisatie – navigatiestructuur – call to action buttons
  • branding – online marketing
  • SEO met Yoast plugin – Google XML Sitemaps
  • Google Search Console, indexeren door Google
  • websitebezoek analyses

We focussen op ‘On page’ SEO factoren met hulp van Yoast SEO plugin

De richtlijnen van Yoast met toelichting in een checklist, gaan je helpen met het opstellen van teksten voor jouw website.

Eerst even wat WordPress taal uitgelegd:

Editor

De backend van je pagina / bericht waarin je de content; tekst inhoud en afbeeldingen, kunt plaatsen of later bewerken.

Bericht

Artikel ofwel blogbericht met informatieve, actuele tekst over 1 onderwerp / thema. Een bericht verschijnt in tijdsvolgorde en onder een bepaalde categorie op een archiefpagina, bijv. je Blog of Nieuws pagina.  

Pagina

Een pagina gebruik je als je iets wilt publiceren dat langere tijd een vaste plaats zal hebben op je site. Dus voor de meer algemene en statische tekst.
Pagina’s zullen weinig veranderen nadat ze eenmaal gepubliceerd zijn; bijv. de pagina’s Privacybeleid, Contact, Over je bedrijf, Aanbod ed. 
Ook kunnen pagina’s alleen een inleidende tekst bevatten en dienen als ‘archief’ waarin berichten verschijnen per categorie.  

URL, Slug of adres van de pagina of het bericht. Is te zien bovenin de browser: https://websitenaam/berichttitel/

Categorie

Berichten vallen onder een zogenaamde ‘categorie’.
Bijvoorbeeld: de categorie ‘Sporten’ is een verzameling berichten in blog vorm. Zo ook de categorie ‘Vitamines’. Alle berichten onder deze categorieën verschijnen bijv. op de archiefpagina ‘Gezondheid’.

Zoekwoord

Zoekwoorden (of focuswoord / trefwoord) zijn woorden of termen waarmee bezoekers hun zoekopdracht intypen in de browser van Google om informatie te vinden.
Om die woorden en termen te vinden kun je een onderwerp intypen in je browser.
Onder de zoekresultaten komt Google Chrome ook met ‘Gerelateerde zoekopdrachten’. Dat zijn voor jou wellicht ook interessante zoekwoorden om in je tekst te verwerken. Of kijk bijvoorbeeld bij je collega websites, over hetzelfde thema / onderwerp, welke woorden zij gebruiken en kies varianten, synoniemen voor.

Latent Semantic Indexing

Zoekmachines worden steeds slimmer, ze gebruiken LSI om ook varianten van zoekwoorden te associëren binnen de context van het zoekthema. 

Longtail zoekopdrachten

We hebben het over ‘zoekwoord’, maar deze kan beter uit meer dan 1 woord bestaan en dan hebben we het over zoekterm. Wanneer wij in Google zoeken zullen we meestal meerdere woorden gebruiken in onze zoekopdracht. Dit heet een ‘longtail’ zoekopdracht.

Bovendien is het eenvoudiger om op langere zoektermen te scoren in Google. Je krijgt suggesties van Google te zien bij het invullen van een focus trefwoord door naar de onderkant van de Google zoekpagina te scrollen.
Dit zijn onderwerpen waar daadwerkelijk naar gezocht wordt, Google zou deze suggesties anders niet geven. Je kunt ze wellicht in je bericht verwerken om zo de vindbaarheid te verbeteren.

Gebruikt de bezoeker dus een combinatie van woorden per zoekopdracht dan kan Google de zoekopdracht beter begrijpen. De bezoeker krijgt daardoor betere resultaten (en krijgt dus sneller antwoord op zijn/haar vraag). 

De meta description tag

De meta-omschrijving is zichtbaar op de zoekresultatenpagina van Google.
Door een bovengemiddelde, informatieve omschrijving te maken per pagina / bericht zal iemand jouw vermelding eerder aanklikken. Op die manier heb je dus invloed op de CTR (‘click-through rate’).

SEO Checklist voor verbetering van je vindbaarheid

Checklist:

Focus je op één zoekterm of woordencombinatie per bericht of pagina

Titel

  • maak een aantrekkelijke titel die het onderwerp beschrijft in een paar woorden; minimaal 40 max 70 tekens
  • begin die H1 titel met de zoekterm / woordcombinatie 
  • de titel met zoekterm is terug te zien in de adresbalk van je browser; URL / Slug / permalink 

Inhoudsopgave 

Een ‘Table of Content’ aan het begin van je tekst maak je dmv een plugin die automatisch alle H kopteksten in een inhoudsopgave lijstje plaatst, en er ankerlinks van maakt naar de betreffende alinea

Alinea’s

  • gebruik de zoekterm in de tekst, meteen in de eerste alinea, eerste zin
  • de tekstinhoud van een bericht zou minimaal 400 woorden moeten bevatten, liefst richting 1000
  • gebruik spreektaal, korte zinnen en variaties op de zoekterm voor betere leesbaarheid
  • korte alinea’s zijn makkelijker voor scannend lezen

Subkoppen

Gebruik ook sub-titels; H2 kopteksten met de zoekterm of synoniem erin verwerkt

Lijstjes

Gebruik gestructureerde gegevens; lijstjes vallen op, geven overzicht:

  • 5 beste manieren om…
  • Voordelen van… 
  • Wat levert het u op… 
  • Meest gestelde vragen over…

Linkbuilding 

  • interne link naar bijv. een relevante productpagina op jouw website, voor als je bezoekers meer info en specs zoeken
  • externe links vanaf jouw webpagina naar relevante en vooral ook belangrijke marketplaces binnen jullie vakgebied
  • relevante, inkomende links van belangrijke externe websites naar jouw pagina; deze backlinks kun je ‘verdienen’ door jouw autoriteit op dit vakgebied naar voren te brengen middels interessante, rijke content
  • ankertekst van links bevat synoniemen van de zoekterm; ‘Ontdek onze..synoniem..werkwijze’
  • (niet nog eens de zoekterm in de ankertekst ivm ‘over-optimalisatie’)
  • regelmatig checken op broken links; de melding ‘page not found’ vermijden  

Call to action

Bijv: Meer weten over…? 

  • ‘Bel gerust met die en die contactpersoon’, met telnr, een foto en functie van contactpersoon erbij
  • ‘Vrijblijvend advies’ button naar contactformulier (eventueel met aanvinkvakje voor nieuwsbrief)

Alt-tekst voor afbeeldingen

  • alternatieve tekst voor afbeeldingen is leesbaar voor Google tbv vindbaarheid en voorleestekst
  • voeg afbeeldingen toe en vul de ALT-tekst in met korte beschrijving wat het plaatje voorstelt mét je zoekterm erin verwerkt.

Verbeterpunten voor de vindbaarheid van je bericht onderaan de editor

Je kunt jouw zoekwoord/trefwoord invullen onder de editor van je pagina / bericht in het tabblad ‘SEO’ van ‘Yoast SEO’.
En vul de ‘snippet’ meta-omschrijving in, dus het stukje tekst wat men ziet in de zoekresultaten. Zie de aanwijzingen van Yoast.
Klik vervolgens op het tabblad ‘SEO-analyse’.

Zo ziet dan de analyse van de pagina- of bericht content er ongeveer uit:

Het trefwoord/trefwoorden-zin komt voor in de URL van deze pagina.
Het trefwoord komt voor in de eerste alinea van het bericht.
Trefwoord/trefwoorden-zin verschijnt in 1 (van de 1) ondertitels van de tekst. Hoewel het geen grote rol speelt in de zoekresultaten, helpt het wel.
De afbeeldingen op deze pagina bevatten alt-tags met het trefwoord.
Deze pagina heeft 2 uitgaande link(s).
De trefwoord-dichtheid is 2.76%, wat goed is. Het trefwoord is 11 keer gevonden.
De bodytekst bevat 398 woorden, dit is meer dan de 300 aangeraden minimumhoeveelheid, goed.
De paginatitel bevat meer dan 40 tekens en is korter dan de aanbevolen limiet van 70 tekens.
De paginatitel bevat een trefwoord aan het begin, wat de rankings ten goede komt.
Overweeg in de opgegeven meta-omschrijving: Hoe staat het in verhouding tot de concurrentie? Zou het aantrekkelijker kunnen?
De meta-omschrijving bevat de belangrijkste trefwoorden.
Je hebt dit trefwoord nog nooit eerder gebruikt, heel goed.

Belangrijke kanttekening mijns inziens: Verander niet zomaar de permalink, ofwel de URL Slug van een reeds gepubliceerd bericht of pagina ook al geeft Yoast dat aan als verbeterpunt. Het veroorzaakt ‘broken links’ wanneer je vervolgens geen ‘redirect’ toepast.

Dit alles hoeft niet in één keer helemaal voor elkaar te zijn

Per pagina / bericht bouw je het langzaam op en Google merkt langzaam maar zeker jouw bovengemiddelde kwaliteitspagina’s op. 

Het kan een lange tijd duren voordat je meerdere topposities hebt. Je moet tientallen bovengemiddelde berichten maken die inspelen op specifieke vragen, behoeften en problemen.   

Heb je nog geen inspiratie om te schrijven? 

Laat je interviewen over jouw vakgebied. Schrijf het uit en plaats de video in je bericht:)
Kijk ook nog even bij Yoast ‘How to become a better writer‘.

Foto: Joep (zie afbeelding) is net als Yoast (de plugin ontwikkelaar) expert op ’t gebied van zoeken en vindbaarheid, meer weten over SEO by Yoast